До началото на XV век, пътуванията по вода, особено по море,
са силно ограничени. След това настъпва ерата на платноходите, но тези
пътувания продължават да бъдат много опасни и на тях се гледа преди всичко като
на приключение. С откриването на парната машина се появяват параходите, които
дълго време са единственият начин за прекосяване на моретата и океаните. В
началото плавателните съдове са неудобни за превоз на пътници, защото все още
основният интерес на компаниите е свързан с превозването на товари.
Постепенно, в края на XIX и началото на XX в. се появяват
големите и луксозни презокеански кораби, осъществяващи превози най-вече през
северната част на Атлантическия океан.
През 1840 г. Самуел Кунард поставя началото на редовни
морски пътувания между САЩ и Европа. Трансатлантическата линия (Cunard Line)
става известна с неговото име. Доста по-късно по маршрута се присъединяват и
кораби на Hamburg-America’s Deuthland и Kron-prinz Wilhelm.
По това време корабите са по-малки спрямо съвременните стандарти – с капацитет 2000 души, от които само около 700 места в първа класа.
По това време корабите са по-малки спрямо съвременните стандарти – с капацитет 2000 души, от които само около 700 места в първа класа.
Смята се, че първите организирани круизни пътувания датират
от 1844 г. с кораби на компанията Peninsula and Oriental Steam Navigation
(P&O) по линиите: Великобритания – Испания, Португалия – Малайзия,
Индонезия и Китай. Впоследствие P&O организира пътувания до Малта,
Константинопол, Гърция и Египет. Първият круиз, с начална точка Америка, се
осъществява през 1867 г. на борда на парахода Quaker City по маршрут Ню Йорк до
Светите места в Израел и Палестина, Египет и Гърция. Плаването продължава цели
шест месеца.
Сред избраните пасажери на борда е и Марк Твен, който
определя пътуването като един грандиозен пикник. След завръщането си той описва
своите преживявания в книгата Глупаци в чужбина, с която привлича вниманието на
американските туристи към “различната” Европа.
Първият круизен плавателен съд
Prinzessin Victoria Luise
Според много източници, изящната и луксозна яхта Prinzessin
Victoria Luise, на компанията Hamburg-America Line, е първият типичен круизен
плавателен съд, движещ се по редовни круизни маршрути и програма. Първото
плаване на яхтата се осъществява през 1901 г. по маршрут Германия –
Великобритания – САЩ. В отговор на немската конкуренция през 1906 г.
Cunard Line пуска по маршрута първите големи паротурбинни 30
000-тонни лайнери Lusitania и Mauretania.
Всеки от тях с по 6 турбини, развива скорост от над 24 възла. Именно скоростта им дава възможност компанията да поддържа ежеседмична връзка през океана, като двата кораба се движат в противоположни посоки. Така още през 1907 г. Lusitania отнема престижната награда “Синята лента на Атлантика” от германския лайнер Kaiser Wilhelm II,
пресичайки океана за пръв път за по-малко от 5 денонощия. От тук нататък Lusitania и Mauretania са най-бързите кораби в океана чак до 1929 г. (Lusitania е трагично потопен от германска подводница през 1915 г.). Корабите-близнаци остават в историята и с наложената от тях традиция на елегантното облекло и изисканата обстановка за вечерите на борда, придавайки на пътуването особена приказност и романс.
Всеки от тях с по 6 турбини, развива скорост от над 24 възла. Именно скоростта им дава възможност компанията да поддържа ежеседмична връзка през океана, като двата кораба се движат в противоположни посоки. Така още през 1907 г. Lusitania отнема престижната награда “Синята лента на Атлантика” от германския лайнер Kaiser Wilhelm II,
пресичайки океана за пръв път за по-малко от 5 денонощия. От тук нататък Lusitania и Mauretania са най-бързите кораби в океана чак до 1929 г. (Lusitania е трагично потопен от германска подводница през 1915 г.). Корабите-близнаци остават в историята и с наложената от тях традиция на елегантното облекло и изисканата обстановка за вечерите на борда, придавайки на пътуването особена приказност и романс.
През 1912 г. компанията White Star Line пуска на вода три 40
000-тонни кораба – Olympic, Titanic и Britannic.
Titanic, който е най-модерният пътнически кораб за своето време, обявен предварително за непотопяем, придобива печална известност след трагичен сблъсък с айсберг още при първото си плаване. Корабът потъва в Атлантика на 15 април 1912 г., загиват приблизително 1500 души.
Titanic, който е най-модерният пътнически кораб за своето време, обявен предварително за непотопяем, придобива печална известност след трагичен сблъсък с айсберг още при първото си плаване. Корабът потъва в Атлантика на 15 април 1912 г., загиват приблизително 1500 души.
По време на двете световни войни подемът на круизната
индустрия е временно прекъснат. До този момент повечето пътувания се
осъществяват от точка А до точка Б и по-скоро имат вид на редовен пътнически
транспорт. Основният им принцип – завръщане в изходната точка, все още е слабо
застъпен.
Първата модерна круизна линия – Norwegian Caribbean Lines, е
установена през 60-те години на ХХ в. от Тед Арисън, бизнесмен от Флорида.
Предлагат се круизи от Маями до Карибите с два кораба – Sunward и Starward.
Концепцията е успешна и бележи бързо развитие. През 1967 г. група норвежки и американски инвеститори основават Royal Caribbean Cruise Lines – те провеждат целогодишно круизи по същия маршрут. В началото на 70-те се присъединяват Carnival и Crystal Cruises. Този период е наречен ерата на суперлайнерите с капацитет над 2000 души – Queen Merry 2, Queen Elizabeth 2.
Концепцията е успешна и бележи бързо развитие. През 1967 г. група норвежки и американски инвеститори основават Royal Caribbean Cruise Lines – те провеждат целогодишно круизи по същия маршрут. В началото на 70-те се присъединяват Carnival и Crystal Cruises. Този период е наречен ерата на суперлайнерите с капацитет над 2000 души – Queen Merry 2, Queen Elizabeth 2.
1968-а е годината, отбелязваща началото на края на тази ера
– суперлайнерите са изместени от самолетите като основно трансатлантическо
превозно средство, редовните параходни линии през Северния Атлантик са закрити.
От тогава тази категория кораби обслужва само морски круизи, които в началото
не се ползват с голяма популярност. За да привлекат вниманието на обществото
към този тип пътешествия, Cunard Line залагат на интересна стратегия. Започват
мащабна рекламна кампания, налагайки круизните пътувания като синоним на
ваканция и забавление. Освен това те канят на борда известни личности и звезди
от шоу бизнеса, които при всяко плаване изнасят различни кабаретни програми.
Корабът Queen Elizabeth 2 е достатъчно бърз, за да превози пътниците за 4 дни и
достатъчно луксозен и елегантен, за да се превърне в незабравима сцена на
големи представления – идеалният кораб, който да въведе тези промени.
Все още можете да посетите стария терминал на потъналите в
мъгла докове Тилбъри, източ- но от Лондон, и да си представите глъчката и
тълпите хора, изпращащи Queen Elizabeth на
поредното й плаване към Ню Йорк…
Една иновация, наложена от Cunard Line, е концепцията за
една класа като всички услуги и съоръжения на борда са достъпни за всички
пасажери. Така, независимо от тяхната каюта, пътниците се наслаждават на
еднакви услуги, отношение и забавления. Постепенно този вид суперлуксозен
круизен туризъм започва да се възражда с нова сила. Естествено, трябва да се
отчете влиянието и на телевизионната поредица “Лодка на любовта”, която
съживява популярността на романтичните круизи за влюбени и самотни. Сериалът,
със своя великолепен сценарий и екзотични пристанища, има силно влияние върху
милиони зрители всяка седмица. Идеята завладява хората, а круизната индустрия
отваря нова страница в своята история.
Интересът към круизните пътувания е огромен, само в Америка,
над 35 компании управляват повече от 120 кораба, превозващи приблизително 4.4
млн. туристи ежегодно – приходите от този вид туризъм надхвърлят 10bln долара
годишно.
Най-желаните месеци за круизни пътувания са март, април, май
и септември, а най-предпочитаното времетраене е 7-14 дни. Те се предприемат
най-често от семейства при организирани пътувания на няколко поколения.
Средната възраст на пътуващите е 38 години. Минимална цена под 50$ на ден. Средна цена на стандартните
пътувания на ден е около $100, а на хай класата – $800 и повече. По-луксозните кораби
предлагат повече услуги, на високо ниво, пространството на човек е по-голямо, а
обслужващият персонал е дори повече от пасажерите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар