Клик

Клик върху маркираните полета в жълто за повече информация. При клик върху Етикети:..........,/в началото или след всеки пост/ излизат всички постове със съответен етикет. За всички публикации виж края на блога по дати. Блога се допълва непрекъснато, приятно четене.

История

До началото на XV век, пътуванията по вода, особено по море, са силно ограничени. След това настъпва ерата на платноходите, но тези пътувания продължават да бъдат много опасни и на тях се гледа преди всичко като на приключение. С откриването на парната машина се появяват параходите, които дълго време са единственият начин за прекосяване на моретата и океаните. В началото плавателните съдове са неудобни за превоз на пътници, защото все още основният интерес на компаниите е свързан с превозването на товари.
Постепенно, в края на XIX и началото на XX в. се появяват големите и луксозни презокеански кораби, осъществяващи превози най-вече през северната част на Атлантическия океан.
През 1840 г. Самуел Кунард поставя началото на редовни морски пътувания между САЩ и Европа. Трансатлантическата линия (Cunard Line) става известна с неговото име. Доста по-късно по маршрута се присъединяват и кораби на Hamburg-America’s Deuthland и Kron-prinz Wilhelm. 

По това време корабите са по-малки спрямо съвременните стандарти – с капацитет 2000 души, от които само около 700 места в първа класа.
Смята се, че първите организирани круизни пътувания датират от 1844 г. с кораби на компанията Peninsula and Oriental Steam Navigation (P&O) по линиите: Великобритания – Испания, Португалия – Малайзия, Индонезия и Китай. Впоследствие P&O организира пътувания до Малта, Константинопол, Гърция и Египет. Първият круиз, с начална точка Америка, се осъществява през 1867 г. на борда на парахода Quaker City по маршрут Ню Йорк до Светите места в Израел и Палестина, Египет и Гърция. Плаването продължава цели шест месеца.
Сред избраните пасажери на борда е и Марк Твен, който определя пътуването като един грандиозен пикник. След завръщането си той описва своите преживявания в книгата Глупаци в чужбина, с която привлича вниманието на американските туристи към “различната” Европа.

Първият круизен плавателен съд
Prinzessin Victoria Luise

Според много източници, изящната и луксозна яхта Prinzessin Victoria Luise, на компанията Hamburg-America Line, е първият типичен круизен плавателен съд, движещ се по редовни круизни маршрути и програма. Първото плаване на яхтата се осъществява през 1901 г. по маршрут Германия – Великобритания – САЩ. В отговор на немската конкуренция през 1906 г.

Cunard Line пуска по маршрута първите големи паротурбинни 30 000-тонни лайнери Lusitania и Mauretania. 

Всеки от тях с по 6 турбини, развива скорост от над 24 възла. Именно скоростта им дава възможност компанията да поддържа ежеседмична връзка през океана, като двата кораба се движат в противоположни посоки. Така още през 1907 г. Lusitania отнема престижната награда “Синята лента на Атлантика” от германския лайнер Kaiser Wilhelm II, 

пресичайки океана за пръв път за по-малко от 5 денонощия. От тук нататък Lusitania и Mauretania са най-бързите кораби в океана чак до 1929 г. (Lusitania е трагично потопен от германска подводница през 1915 г.). Корабите-близнаци остават в историята и с наложената от тях традиция на елегантното облекло и изисканата обстановка за вечерите на борда, придавайки на пътуването особена приказност и романс.
През 1912 г. компанията White Star Line пуска на вода три 40 000-тонни кораба – Olympic, Titanic и Britannic. 

Titanic, който е най-модерният пътнически кораб за своето време, обявен предварително за непотопяем, придобива печална известност след трагичен сблъсък с айсберг още при първото си плаване. Корабът потъва в Атлантика на 15 април 1912 г., загиват приблизително 1500 души.

По време на двете световни войни подемът на круизната индустрия е временно прекъснат. До този момент повечето пътувания се осъществяват от точка А до точка Б и по-скоро имат вид на редовен пътнически транспорт. Основният им принцип – завръщане в изходната точка, все още е слабо застъпен.

Първата модерна круизна линия – Norwegian Caribbean Lines, е установена през 60-те години на ХХ в. от Тед Арисън, бизнесмен от Флорида. Предлагат се круизи от Маями до Карибите с два кораба – Sunward и Starward. 

Концепцията е успешна и бележи бързо развитие. През 1967 г. група норвежки и американски инвеститори основават Royal Caribbean Cruise Lines – те провеждат целогодишно круизи по същия маршрут. В началото на 70-те се присъединяват Carnival и Crystal Cruises. Този период е наречен ерата на суперлайнерите с капацитет над 2000 души – Queen Merry 2, Queen Elizabeth 2.

1968-а е годината, отбелязваща началото на края на тази ера – суперлайнерите са изместени от самолетите като основно трансатлантическо превозно средство, редовните параходни линии през Северния Атлантик са закрити. От тогава тази категория кораби обслужва само морски круизи, които в началото не се ползват с голяма популярност. За да привлекат вниманието на обществото към този тип пътешествия, Cunard Line залагат на интересна стратегия. Започват мащабна рекламна кампания, налагайки круизните пътувания като синоним на ваканция и забавление. Освен това те канят на борда известни личности и звезди от шоу бизнеса, които при всяко плаване изнасят различни кабаретни програми. Корабът Queen Elizabeth 2 е достатъчно бърз, за да превози пътниците за 4 дни и достатъчно луксозен и елегантен, за да се превърне в незабравима сцена на големи представления – идеалният кораб, който да въведе тези промени.

Все още можете да посетите стария терминал на потъналите в мъгла докове Тилбъри, източ- но от Лондон, и да си представите глъчката и тълпите хора, изпращащи Queen Elizabeth на
поредното й плаване към Ню Йорк…
Една иновация, наложена от Cunard Line, е концепцията за една класа като всички услуги и съоръжения на борда са достъпни за всички пасажери. Така, независимо от тяхната каюта, пътниците се наслаждават на еднакви услуги, отношение и забавления. Постепенно този вид суперлуксозен круизен туризъм започва да се възражда с нова сила. Естествено, трябва да се отчете влиянието и на телевизионната поредица “Лодка на любовта”, която съживява популярността на романтичните круизи за влюбени и самотни. Сериалът, със своя великолепен сценарий и екзотични пристанища, има силно влияние върху милиони зрители всяка седмица. Идеята завладява хората, а круизната индустрия отваря нова страница в своята история.

Интересът към круизните пътувания е огромен, само в Америка, над 35 компании управляват повече от 120 кораба, превозващи приблизително 4.4 млн. туристи ежегодно – приходите от този вид туризъм надхвърлят 10bln долара годишно.
Най-желаните месеци за круизни пътувания са март, април, май и септември, а най-предпочитаното времетраене е 7-14 дни. Те се предприемат най-често от семейства при организирани пътувания на няколко поколения. Средната възраст на пътуващите е 38 години. Минимална цена под 50$ на ден. Средна цена на стандартните пътувания на ден е около $100, а на хай класата – $800 и повече. По-луксозните кораби предлагат повече услуги, на високо ниво, пространството на човек е по-голямо, а обслужващият персонал е дори повече от пасажерите.

Да, плаването по море придоби нов смисъл и вече се възприема за най-привлекателната форма на пътешествие и синоним на първокласна почивка. Това е едно уникално съчетание на релакс на борда на плаващ курорт, наситено с впечатления от екскурзии до най-популярните туристически места в света.

Бъдещето








Няма коментари:

Публикуване на коментар